26 May 2014

Dictatura

Author: Kripto | Filed under: Politica & Economie, Povesti subiective

Conform Dictionarului Explicativ al Limbii Romane:

Dictatura = conducere a socitatiiii exercitata de o clasa sociala dominanta. (fig.) putere absoluta, control; purtare despotica, tiranica.

Dupa parerea mea Dictatura inseamna de fapt delegarea puterii decizionale altcuiva, cetateanul de rand avand impresia ca tot ce simte si gandeste este gresit, deci trebuie dictat de altcineva, mai “calificat”.

Se pare ca am devenit o societate condusa aproape exlclusiv de Marketing.  Absolut totul in viata noastra se petrece, mai nou, fie dupa niste tipare vechi de cand lumea, fie incercand sa atingem modele pe care le luam, initial, in ras.

Acele tipare vechi de care spun sunt cele bisericesti si “traditionale” (cum e bine sa faci, ce face toata lumea), lucruri care nu au nici un fel de legatura cu realitatea erei informatiei. Desigur, avand in vedere ca prostia e la moda, ignoranta il face pe omul normal sa dea impresia ca respecta acele tipare, in timp ce incearca din rasputeri sa faca orice altceva. Modele pe care le-am vazut atat de usor urmate sunt cele ale pitipoancelor si pitiponcilor, din ce in ce mai in verva la TV. Apoi mai vin reclamele, care ne spun ca un tip e frumos doar ras peste tot si castiga minim 5000 euro pe luna, iar o femeie este atragatoare doar daca se imbraca cu haine de firma si se da cu 20 creme “de ingrijire”.

M-am bucurat cand am vazut, din intamplare, un articol despre cum a interzis parlamentul Marii Britanii o reclama la crema antirid cu Julia Roberts. Lucrez in domeniul publicitatii si stiu in ce hal se poate modifica o imagine, dar acolo era chiar nesimtire. Vad reclame pentru diverse produse, construite astfel incat nu mai incearca doar sa te faca sa cumperi ceva ce nu ai nevoie sau nu doresti. Ele au inceput sa “construiasca” noi modele de viata, sa provoace readaptarea cutumelor in functie de… De ce? Pe sleau: in functie de imaginatia unor oameni platiti sa faca asta.

Citeam un articol in Academia Catavencu, despre cum “barbatii” normali sunt plini de par, cu burta, stau toata ziua la televizor, considera femeia un obiect si nu stiu decat sa traga ragaituri si parturi. Acel articol era “inchinat” metrosexualui care se pare ca este “masculul nou” si este desconsiderat de “masculul clasic”. Sincer, nu mai am nici o problema cu tipii care fac asta. E cel mai simplu mod de a prinde si patrunde cat mai multe tipe, pentru ca oricum doar aparenta conteaza… si uneori sarmul (capacitatea de a minti frumos). Ce m-a enervat a fost ca respectiva “reporterita” (cauta explicatia cuvantului in Dex) are un sot cu barba mai mare ca a mea, iar pe Facebook avea la profil o fotografie intr-un costum din cele pe care le facea bunicul.

Revenind la cutume readaptate, am ramas aproape mirat de cat de multe din lucrurile din “reality show”-ri prostesti se reflecta in viata de zi cu zi. Standarde comportamentale, metode de alegere a anturajului si locurile unde se poate petrece timpul sunt clar dominate de ce se vedea la TV. Un bun exemplu l-am intalnit ascultand emisiunea de radio a lui Mircea Badea. El spunea ca a fost in diverse tari straine, iar un roman se mira ca s-a simtit bine acolo fara sa se duca in cluburi. Eu intreb doar: “Ai vazut cine danseaza de fapt in cluburi?”. Raspunsul la vedere, dar evitat, este: “Fetele platite.”. Deci oamenii nu se distreaza, ci incearca sa isi arate disponibilitatea si “capacitatile” intr-un loc de congregare al altor membrii din aceeasi specie. Acolo fiecare mascul si femela isi expun “blana” sau pielea (aparenta fizica si genetica), consuma diverse produse (teritoriul, resursele) si isi etaleaza miscarile (dansul imperecherii). Deci, practic, folosind metode invatate de la produsul imaginatiei celor ce calculeaza scenariile pentru a soca si tine omul cu ochii in ecran, omul normal isi etaleaza instinctele animale… si cam atat.

Marketingul e o poveste si mai complicata. In functie de produs, fiecare urmareste un anumit target, in functie de elemente ce tin de la preferinte intr-un anumit domeniu pana la aparenta fizica. Ce, nu ai intuit de ce Google+ nu da voie sa introduci decat date adevarate? E pentru ca informatiile de inregistrare de pe orice site de socializare (Hi5, Netlog, Neogen, Tweeter, Flickr, Facebook, Google+) sunt surse de venit, fiind vandute companiilor de marketing pentru a orienta reclama, pentru a intelege mai usor “targetul” si a crea imagini mai ademenitoare. Iti garantez ca cel putin o data la cateva zile cumperi sau ti se face pofta de ceva de care nu ai nevoie, doar pentru ca in subconstient ti s-a implantat o reclama, o marca, un produs.

Se pare ca cei ce controleaza universul Media au invatat bine elementele de indoctrinare si control al deciziilor folosite de veacuri de catre institutiile Bisericesti. De exemplu vina si alegerea drumului mai greu. Cand a fost utlima data cand ai ales drumul mai greu, mai dificil, pur si simplu pentru ca ai considerat varianta cea mai buna, nu doar pentru ca era singura varianta ramasa sau pentru ca te face sa te simti mai important/a?

Nu, nu propovaduiesc abstinenta. Dar as vrea sa vad neincredere si acolo unde isi are locul (vezi articolul: Incredere).

Kripto out.

Tags: , , ,

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.